mandag 31. oktober 2011

Grovbakst

Saftig brytebrød med cottage cheese
Perfekt til suppe eller rett og slett i matpakka

Hvis du er like glad i gjærbakst som meg, vil du elske disse! Jeg fant inspirasjon på tine sine sider, men gjorde den om litt. De ble skikkelig saftige og smakte fantastisk. De passer både ved siden av supper og gryter, men også til frokost eller lunsj med godt pålegg. Anbefales!






Til 12 stk trenger du:

2 ss smør
3 dl melk
50 g gjær
200 g Cottage Cheese
2 ts salt
3 dl sammalt hvete, grov
2 dl grovt hvetemel
5 dl hvetemel


Slik gjør du:

Smelt smøret og ha i melken.  Varm til 37 °C og smuldre i gjæren. Bland alt det tørre i en bakebolle og ha i melkeblandingen. Bruker du eltemaskin, la den stå på i fem min. Hvis du knar med hendene er det viktig å holde på lenge nok. Minst fem minutter, men helst bortimot ti.
Dekk bollen med plast  og sett til heving tildekket på et lunt sted i ca. 30 minutter.

Ha deigen på bordet og elt den litt. Del deigen i 12 og trill boller. Legg bollene tett i en liten langpanne med bakepapir. Legg et kjøkkenhåndkle over og hev i ca. 30 min.
Pensle med egg og dryss på det du måtte ønske. Jeg tok halve med valmuefrø og halve med sesamfrø.

Stek brødene midt i ovnen i ca. 30 min. Pass på mot slutten. Blir de mørke, kan det være lurt å legge et bakepapis over den siste tiden.

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar