mandag 31. oktober 2011

Kinesisk lørdag

Scampi i pannekaker
Super kinesisk forrett!

Jeg synes det er så utrolig gøy med mat fra andre kulturer og Kina er en av favorittene. I en wok-bok jeg har hatt en stund, men ikke fått lagd noe, fant jeg en oppskrift som jeg ville prøve denne lørdagen. Nemlig, reker i kinesiske pannekaker. Problemet var bare at jeg bor i Sarpsborg, og der er det nesten umulig å få tak i slike spesielle ingredienser. Resultatet ble da at jeg byttet ut en del av ingrediensene til noe jeg kunne tenke meg kunne bli ganske likt.



Om det ble lik smak som oppskriften i boka, vet jeg ikke.. men smaken ble helt super og mannen min mente at dette var noe av det beste han hadde smakt. Så mye gode smaker i en liten rett J


Jeg lagde tre stk, to til han og en til meg. 


Til dette trenger du:

2 ss risvin
1 ss soyasaus
1 ts sesamolje
12 rå scampi, renset
1 ss vegetabilsk olje
2 fedd hvitlø, finhakket
1 liten bit frisk ingefær, finhakket
1 dl mango chutney
1 ts chilisaus
1 vårløk, finhakket
3 kinesiske pannekaker, hvis du får tak i. Jeg brukte de helt minste tortilla lompene. Goritas heter de vel.
En halv agurk, skjært i tynne strimler


Slik gjør du:

Bland  risvin, soyasaus og sesamolje i en bolle. Legg i rekene og mariner i 10 min.

Varm en wok på sterk varme og ha i olje. Ha i hvitløk og ingefær og stek i 1-2 min. Bruk en klype til å ta ut rekene av marinaden og legg de i woken. Stek mens du rører godt til de begynner å bli rosa. Ha da i chutneyen, chilisaus og marinaden. Stek og rør i 2-3 min til rekene krøller seg.

Ta woken av varmen og rør inn vårløken.

Varm pannekakene i en tørr teflonpanne på middels varme i ca. 1 min.

Legg 4 reker og noen skiver agurk på den ene halvdelen av pannekaken. Øs over litt saus og brett den andre halvdelen over.

Pynt eventuelt med noen flere agurkbiter =) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar