lørdag 3. desember 2011

Scones

Scones
Store, sprø og mektige

Nå i juletida er det greit å ha noen lettvinte måltider på lur. Jeg lager ofte disse til kveldsmat, men de funker fint som frokost på helgene også. Eller kanskje en lunsj. Jeg fikk de servert på jentekveld hos Mari , en god venninne av meg, for ikke så altfor lenge siden, og ble helt hekta J  De er store, mektige og fantastisk gode. Sprø utenfor og  litt ”deigete” inni.  Som andre scones går det utrolig fort å lage, så innen 25 minutter står de klare til og spises. 
Prøv selv…


Du får fire ut av denne oppskriften. Nøtter og rosiner er helt valgfritt, men jeg tar selvfølgelig oppi begge deler ;)  Som andre scones smaker disse veldig godt med smør og brunost. Gulost med paprika er også å anbefale.

Du trenger:
1 dl havregryn
2 dl hvetemel (eller grovt hvetemel)
2 dl sammalt hvet grov
1 boks kesam (jeg bruker mager)
1 ts sukker
1 ts salt
3 ts bakepulver
1 dl vann
Valnøtter og rosiner etter ønske

Slik gjør du:
Rør sammen alle ingrediensene til en klissete  deig. Den skal ikke røres for lenge. Bruk sleiva og sett fire store kaker på et stekebrett med bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 210 grader i ca 15 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar