torsdag 15. desember 2011

Bakst

Solsikke rundstykker
Saftige småbrød med kesam

Disse rundstykkene er en av mine favoritter og de slenges sammen rett som det er. Noe som er veldig fint med dem er at deigen kan lages dagen i forveien og heve over natten. Slik får du nystekte hjemmelagede rundstykker på 15 min J Hvis du har kjøkkenmaskin går det veldig raskt å lage alt på samme dag også, men det krever selvfølgelig litt mer tid og kanskje en dag du ikke skal på jobb.

Rundstykkene har kesam i seg, noe som gjør dem saftige, og hele solsikkefrø som gir deg noe å tygge på. Jeg lager de helt grove med bare grovt mel og de blir fortsatt like store og myke. Her har du mulighet til å variere litt ettersom hva du liker best selv.
Til min oppskrift får du 15 veldig store eller 20 litt mindre, prøv deg fram:


Du trenger:

1 pakke gjær
5 dl TineMelk Hel
1 beger TINE Kesam Mager
1 ts salt
1 dl solsikkekjerner
6 dl grovbakstmel
10 dl grovt hvetemel

Pensling og dryss:

1 sammenvispet egg
4 ss solsikkekjerner

Slik gjør du:

Varm melken til 37 grader og rør gjæren ut i melken. Tilsett resten av ingrediensene og elt godt. Minst 5 min I kjøkkenmaskin. Dekk bollen til med plast og sett til heving i ca. 30 min.

Rull ut rundstykkene (ca 15 store), og hev dem på nytt i ca. 20 min.

Pensle med egg og dryss litt frø på. Stekes på 225 grader, midt i ovnen og ca 15 min.
Avkjøles på rist.


Tips:
Hvis du skal bake de kvelden i forveien rører du gjæren ut i den kalde melken. Tilsett kesam, salt, mel og solsikkekjerner slik at deigen blir passe fast og smidig. Del deigen i ca. 15 biter og trill til boller. Legg dem på bakepapir. Legg over et håndklede og la dem stå kjølig til neste dag, ca. 8 – 10 timer.
Når du våkner er det bare å sette de i ovnen og hele huset vil snart dufte av hjemmelagede rundstykker.

Gled deg! J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar