onsdag 14. desember 2011

Thai


Thai curry
Mmmmmmm….

Jeg har en venninne som faktisk er like glad i mat som meg.. Vi pleier å ha såkalte "matdater" hvor vi lager masse mat og koser oss praktisk talt hele kvelden med  det. Nå er det en stund siden vi har hatt det, ettersom Christine bor og studerer i Budapest.. Derfor blir det heller litt matprat gjennom facebook og skype. Denne gangen fikk jeg en oppskrift på Thai curry, som har blitt hennes favoritt. Jeg måte jo prøve, og skjønner godt hvorfor denne har falt i smak.
Det var enkelt å lage og smakte kjempe godt! Denne må prøves!



Du trenger:
-500 gram svinekjøtt (Christine anbefalte svin, så jeg brukte det)
-grønnsaker etter eget ønske. F.eks: rødløk, squash, gulerøtter, brokkoli, bambusskudd, purre osv.
-3 fedd hvitløk
-1 ss red curry paste
-1 1/2 ss sukker
-3 dl kokosmelk
-1 dl kyllingkraft eller buljong (funker supert med buljongternineg)
-1 ss limesaft
-3 ss fishsauce
-2 ss oystersauce
-3 ts maisenna
-1 dl frisk koriander (går fint med tørket også)
-salt og pepper etter smak

Slik gjør du:

Fres strimlet kjøtt i en glovarm wokpanne i olje. Stek det i ca 2 min og legg det på en tallerken.

Fres grønnsaker i wokpannen sammen med hvitløken. Stek i ca 3 min. Legg på tallerken.

Fres opp red curry paste i pannen, tilsett sukker, kokosmelk, kyllingkraft, limesaft, fishsauce og oystersauce og kok opp. Smak til med salt og pepper og jevn den ut med maisenna utrørt i litt kaldt vann. Tilsett så kjøtt og grønnsaker og kok opp. 
Tilsett frisk koriander på slutten (-jeg tilsetter tørr i sausen hvis jeg bare har det, altså før jeg tar i kjøttet og grønnsakene, Christine)

Server med ris!

Tips; bland alle de våte ingrediensene i et litermål/bolle sånn at alt er klart når det skal i. Hvis man skal måle opp alt når curry pasten freser blir det litt stress!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar