søndag 10. juni 2012

Vårruller
Nydelige, sprø og sunne

Jeg synes vårruller er så utrolig godt og bestiller meg det alltid ute som en forrett. Har prøvd å lage det hjemme en gang før, men synes det var litt pes med frityrsteking + at jeg synes det tok litt lang tid.
Nå kom jeg over en oppskrift hvor jeg kunne steke de i ovnen og fant ut at dette måtte jeg prøve. Var litt skeptisk til at de kunne bli like gode og sprø her, men gav det en sjanse. Resultatet ble helt nydelige vårruller. Sprø som bare det og så mye sunnere!

Nå lagde jeg det som kveldsmat, så hadde ikke noe ved siden av, men vil være kjempe godt med ris og salat til.

Innholdet har jeg tenkt til å eksperimentere litt med, for det er mange muligheter, men dette er de jeg lagde i kveld:



Til 16 relativt store vårruller, trenger du:

600-700 g kyllingkjøttdeig
300 g kål
3 gulrøtter
4 sjarlottløk
4 ss sweet chilisaus
2 ss soyasaus
2 ss fishsaus
16 vårrull ark

Slik gjør du:

Ta ut arkene fra fryseren. de bør ligge på benken i ca 45 min. Legg gjerne et rent håndklede over.

Finsnitt kålen, riv gulrøttene og finhakk løken.
Stek løken gyllen i en gryte med olje. Tilsett kålen og stek til den er helt myk (ca 3 min). Ha i gulrøtter, chilisaus, fishsaus og soyasaus. Stek kjøttdeigen og bland sammen med grønnsakene. Avkjøl litt.

Legg et ark med snippen mot deg og legg på ca 2 ss med fyll. Brett over flippen og rull ca halveis inn på arket. Brett inn begge hjørnene og rull helt sammen. lim på den siste snippen med litt vann. Legg rullene med skjøten ned på et stekebrett med bakepapir.

Pensle med rapsolje.
Stekes midt i ovnen på 250 grader i ca 10-12 min.

Jeg synes det er veldig godt og dele de i to og helle litt chilisaus på, men det funker også fint som mannen min gjør og bare dyppe de i hele.
Dette MÅ prøves! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar