mandag 25. juni 2012

Pizza

Amerikansk pizza
Grov og krydret bunn

Jeg rett og slett elsker pizza, så det blir det lagd en del av her hjemme. Pleier å variere både type og fyll. Denne dagen ble det amerikansk, tjukk bunn med masse deilig fyll. Den var ferdig på under en time, og laget helt fra bunn av. Jeg slumper litt, så målene på bunnen er det jeg ca brukte.





Til en stor langpanne, trenger du:
7 dl mel (2 dl grovt hvetemel, 3 dl sammalt hvete fin, 1  dl sammalt hvete grov, 1 dl durumhvete)
3 dl lunket vann
Halv pakke gjær
2 ss olje
0,5 ts salt
pizzakrydder


Fyll:
400 g kjøttdeig
1 boks hakkede tomater (gjerne med basilikum)
1 ts sukker
Nykvernet salt og pepper
Halv boks cottage cheese
Pizzakrydder eller oregano

Baconterninger
Grilla paprika (gjerne ferdig på glass)
Masse masse revet god ost


Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene til deigen og elt godt. Dekk med plast og sett til heving.
Imens kan du gjøre klart alt fyllet.

Stek bacon og legg til side. Bruk samme panne og brun kjøttdeigen. Ha i tomater, sukker og krydder. Kok opp og la små surre ca 10 min. Ha i cottage cheese og la surre et par minutter til. Skjær paprikaen i biter og riv osten.

Ha deigen på et melet bord og kjevle ut til et rektangel. Ha den over på et bakepapirkledd stekebrett. Hvis du vil kan du brette inn sidene, slik a du får en liten skorpe. Denne bunnen smaker kjempe godt, så greit med litt skorpe. Ha på kjøttsausen og bre den godt utover. strø over masse ost. Ha på baconterninger og paprika. Topp med enda litt mer pizzakrydder.

Settes litt under midterste rille på 225-250 grader i ca 10-15 min.

Server med rømmedressing, eller som meg, hjemmelaget hvitløkskesam. Dvs: Mager kesam, sitronpepper, hviløk, salt og bittelitt sukker. Rør sammen og sett kaldt til servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar