fredag 30. mars 2012


Hverdagspizza
Helt hjemmelaget på 25 min.

Hadde vel aldri trodd at jeg skulle prøve noe av dette lavkarbo greiene, men denne så altfor fristende ut til å ikke prøve. Elsker pizza og elsker mandler, så denne kombinasjonen tenkte jeg måtte bli bra. Også er den jo glutenfri. Perfekt for oss som har to glutenallergikere i familien. Den er kjempe enkel og veldig rask å lage, derfor valgte jeg å kalle den hverdagspizza.
 Den er utrolig god, men har en litt spesiell smak. Noen vil sikkert synes den er litt for spesiell til og med, men hos oss gikk den rett hjem!

Til en mellomstor pizza (2 personer), trenger du:
2,5 dl mandelmel
1 ts fiberhusk
1 krm tørket oregano
1 ts bakepulver
1 ts salt
1 egg
0,5 – 1 dl vann
2 ss smør, smeltet

Topping (alt kan brukes) :
Tomatsaus (*enten ferdig eller hjemmelaget)
Pesto
Salami eller serranoskinke
Cherrytomater
Ca 200 g fersk mozzarella
Frisk basilikum (eventuelt pizzakrydder)


Slik gjør du:
Sett ovnen på 225 grader.
Rør sammen alle ingrediensene til deigen. Den må klemmes litt sammen med hendene. Sett til side i fem min.
Smør et bakepapis med litt olje eller smør.
Klem ut deigen. Den skal være ganske tynn. Lettest å bruke hendene og bare trykke den ut.
Smør på tomatsaus. Legg klatter med pesto overalt.
Skjær tomatene i fire og spre de utover. Legg på ost og til slutt salamien/serranoskinken (den kan også legges på etter du har stekt den).  Strø over litt pizzakrydder.

Stekes midt i ovnen i 15 min.

Hvis du bruker frisk basilikum, kan denne legges på når du har tatt den ut.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar