onsdag 22. juni 2011

Frokost/lunsj

Grove vafler
Til frokost, lunsj eller rett og slett, kos

I dag hadde jeg min første feriedag og den ble feiret med en lang sykkeltur etter frokost. Da jeg kom hjem smalt jeg istand en vaffelrøre, hoppet i dusjen mens den stod og svellet og var klar for steking på verandaen i det fine været. Derfor kom min kjære hjem til rykende ferske vafler med masse godt pålegg. Tror han ble fornøyd..

Disse vaflene er helt geniale både som frokost, til lunsj og til kos. Røra holder seg i kjøleskapet i noen dager, så du kan bare ta den fram og steke når du har lyst på. Ellers pleier jeg ofte å steke opp all røra og fryse ned det som blir til overs. De er supre og tine i brødristeren. Blir nesten som nystekte.

Det beste av alt er at de er veldig sunne samtidig som de smaker kjempe godt! De kan spises med syltetøy og brunost, men smaker også kjempe godt med ost og skinke, kremost og paprika og yoghurt med bær. de erstatter lett brødskiva ganske ofte hjemme hos oss.

I dag eksperimenterte jeg litt med en dæsj kesam, sesamfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner i røra. Ble veldig godt det også, men det er absolutt ikke nødvendig.






Til en frokost/lunsj for to storspisere trenger du:


1,5 dl sammal hvete fin
1,5 dl grovt hvetemel
1 dl havregryn
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver
2 ss smør
2 egg
4 dl melk
1-2 ts kardemomme (dette er ikke nødvendig, bare jeg som er veldig glad i kardemomme)

Slik gjør du:

Smelt smøret. Bland alt det tørre. Tilsett rørte egg, melk og smeltet smør. Rør sammen. La svelle i 20-30 minutter. Enkelt og greit J

Jeg har et stort vaffeljern og får fem vafler ut av denne porsjonen.

Oppskriften fant jeg i sunn jenteidrett kokeboka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar