torsdag 16. juni 2011

Kylling-chow mein

Kylling-chow mein
Asiatisk rett med eggnudler.

I Jamie Oliver sin kokebok, alle kan lage mat, finner jeg stadig nye fantastiske retter. Der er det retter fra enkle salater til mer avanserte retter som for eksempel indiske curryer. Denne gangen har jeg prøvd en asiatisk rett med nudler. Den var veldig enkel og lage, og det tok vel bare 20 minutter før maten stod på bordet.


Bok choi er en asiatisk kål som er både mild og saftig. Jeg lette i de fleste matbutikker i Arendal før jeg fant den i en asiatisk butikk i sentrum. I oppskriften står det bare en, men de jeg fant var så små at jeg brukte 6 stk.
I oppskriften står det 0,5-1 hel chili. Glad i sterk mat som jeg er, prøvde jeg en hel. Det var veldig godt, men det brant både i hals og på lepper, så du kan med fordel bruke en halv i stedet, hvis ikke du vil ha såre lepper resten av kvelden ;)

Min samboer og jeg spiser nok mer enn en gjennomsnittsperson, så en kyllingfilet er litt lite til oss. Fulgte derfor oppskriften ellers, men tok opp i tre kyllingfileter i stedet for en.


Til 2 porsjoner trenger du:
En tommelfingerstor bit ingefær
2 hvitløkbåter
0,5-1 frisk rød chili, etter smak
1 stort kyllingbryst
Havsalt og nymalt svart pepper
2 vårløk
En liten bunt frisk koriander
1 bok choi
100 g (2 nøster) middels tjukke eggnudler
Peanøttolje (kan også bruke rapsolje)
1 toppet ts maisenna
1 boks hele vannkastanjer
2-3 ss soyasaus
En halv lime

Slik gjør du:
  1. Kok opp en stor kjele med vann.
  2. Skrell og finsnitt ingefær og hvitløk. Finsnitt chilien.
  3. Skjær kyllingkjøttet i fingertjukke strimler, og dryss salt og pepper på.
  4. Kutt endene av vårløkene og skjær resten i tynne skiver.
  5. Plukk korianderbladene av stilkene og legg dem til side – finhakk stilkene.
  6. Del bok choien i to på langs.

  • Sett stekepannen på varmen med en god klunk olje i.
  • Stek kyllingbitene i et par minutter til de har fått fin farge. Ha i ingefær, hvitløk, chili, korianderstilker og halvparten av vårløken. Stek i 30 sekunder mens du rører godt.
  • Ha nudler og bok choi i det kokende vannet, og la det koke i 2-3 min.
  • Ta maisenna, vannkastanjer og laken fra boksen i pannen og skak godt på den. Ta pannen av varmen og rør inn to ss soyasaus.
  • Del limen i to og press saften fra den ene delen over maten og rør godt.
  • La nudler og bok choien renne av i et dørslag, ta vare på litt av kokevannet.
  • Rør inn nudler og bok choi i retten, og bland godt. Trenger du mer kraft, kan du røre inn litt av kokevannet fra nudlene. Smak til med mer soyasaus.
  • Fordel på to tallerkner og øs over kraften. Dryss resten av vårløken og korianderbladene på toppen.                                                                                                                                           Håper det vil smake J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar