torsdag 23. juni 2011

Mexikansk

Enchiladas
Lettvint og kjempe godt!
Jeg har virkelig sansen for godt krydret mat, derfor prøver jeg ut en del meksikanske retter. Kom over kylling enchiladas i et magasin for en stund siden og nå har jeg endelig fått somlet meg til å prøve den. 

Jeg hadde biffstrimler i fryseren, så byttet ut kyllingen med dette, men er sikker på at kylling hadde vært vel så godt.


I oppskriften står det 2 kyllingbryst til 2 porsjoner, men jeg hadde nesten 400 g biffstrimler og dette funket fint. Nå er vi riktignok to storspisere, men fikk igjen en halv lefse hver til lunsj dagen etter J









Du trenger:
5 tortillas (veldig godt med grove)
400 g hakkede hermetiske tomater
3 toppede ts tomatpure
1 løk
2 fedd hvitløk
0,5 ts chilipulver
2 ts malt spisskummen
0,5 ts sukker
Revet ost
Kesam, jeg brukte mager
Salt og pepper
Jeg brukte også litt cayennepepper for å få det litt sterkere

Slik gjør du:
Sett ovnen på 225 grader.

Finhakk løk og hvitløk, og fres i olje sammen med spisskummen. Når løken er blank bruk en saks og klipp kyllingen/biffen opp i pannen i små biter. Tilsett salt, pepper, chilikrydder og cayennepepper.

Når kyllingen/biffen begynner å bli gjennomstekt, tilsett hermetiske tomater, tomatpure og sukker. La stå på middels varme til sausen tykner, ca fem min.

Bruk en ildfast, rektangulær form. Fyll hver tortilla med fyll. Pakk det sammen og pass på at endene blir tette. Dryss over revet ost og litt koriander hvis du vil (jeg brukte tørket, og det smakte kjempe godt).

Stek i ovnen til osten smelter. Det tok 5-10 min. 

Server med guacamole*, kesam og salat. 

Nyt J


*I stedet for guacamole pleier jeg å lage noe jeg kaller avocadomix. Da moser jeg en avocado med en gaffel. Finhakker en halv tomat som jeg blander i sammen med salt, pepper, tørket chili og til slutt en stor spiseskje med mager kesam. Smaker fantastisk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar