tirsdag 21. juni 2011

Ribbe

Tapasribbe
Ribbe med en spenstig og annerledes vri

Vi skal snart flytte fra Arendal til hjembyen vår Sarpsborg. Derfor prøver jeg å tømme fryseren for mat, og det er utrolig hva som dukker opp der.. Nederst lå det en ribbe som aldri ble stekt i jula. Ettersom det er sommer, og vanlig ribbe med poteter og brun saus ikke var det som fristet mest, fant jeg fram en oppskrift på tapasribbe som jeg lenge har villet prøve.

Ribba var så god I seg selv at du fint kan servere bare denne med f.eks. ris og søt chilisaus til, men siden jeg var innstilt på tapas ble det scampi i butterdeig, spanske kjøttboller i tomatsaus, stekte grønnsaker med ost og bacon, godt hjemmebakt brød og hvitløssaus av kesam ved siden av. Restene av ribba frøs jeg ned til en annen tapasmiddag.


Du trenger:

1,5 kg ribbe 

1,5 ss five spice powder 
5 ss søt soyasaus (kecap manis) 

5 ss soyasaus 

1,5 ss frisk ingefær , finhakket 

1,5 ss hvitløkspulver 

1 ss chilipulver 

1 ts salt

Slik gjør du:

Skjær av svoren på ribba og prøv å beholde mest mulig av fettet. Så fjerner du  beina på innsiden av ribba.

Lag ca 5 mm dype snitt tett i tett langs hele ribba.

Bland sammen alle ingrediensene til glasuren og smør inn hele ribba.
Stek ribba på 125 grader i ca 2 timer. På slutten av steketiden kan du sette opp temperaturen til 225. Glasuren gjør at den blir ganske mørk, men det betyr ikke at den er brent. Pass allikevel litt på.

Kutt ribba i små porsjonsbiter og server med en dipsaus. F. eks. søt chilisaus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar