onsdag 15. juni 2011

Grove scones

Grove scones
Rask og enkel kveldsmat på en onsdagskveld J

Jeg har en liten forkjærlighet for gjærbakst, og elsker lukten dette gir i hele leiligheten, rundstykker, brød, boller, you name it. For ikke så lenge siden oppdaget jeg også scones, noe som er litt lettere å få til en travel hverdag. I kveld prøvde jeg en ny oppskrift som var super enkel, luktet like godt som nystekte rundstykker og smakte utrolig godt. De er grove, sunne og passet perfekt som kveldsmat etter en joggetur i sola J Jeg rørte de sammen på fem minutter og etter ti min i ovnen stod godsakene klare for å inntas med stor appetitt.

Gjorde om litt på oppskriften siden jeg ikke hadde alt som stod, men dette funket perfekt.

Jeg fikk 13, akkurat passe store scones, av denne oppskriften:

3,5
dl
grovt hvetemel
3,5
dl
sammalt hvete, grov (jeg hadde bare grovbakst i skapet, så brukte dette)
1
dl
havrekli
1
dl
grovhakket hasselnøtter (hadde bare litt hasselnøtter så supplerte med valnøtter.)
3
ts
bakepulver
1
ts
salt
2
ts
sukker
0,5
dl
 tørket aprikos skjært i strimler
50
g
kesam original, 8 %
5
dl
skummet kulturmelk *(se tips nederst)

Slik gjør du:

  1. Sett ovnen på 250 grader.
  2. Bland alt det tørre. Jeg ristet nøttene litt i stekepannen først for å få best smak på dem, men det er ikke nødvendig.
  3.  Hell i melk og kesam og rør sammen. Deigen er veldig løs.
  4. Bruk en skje eller sleiva til å lage boller på en stekeplate med bakepapir.
  5. Stek midt i ovnen i ca 10 min. De skal være gyldne på toppen.                             

Smakte kjempe godt med ost og skinke, pyntet med salat, agurk og paprika. Var ikke dumt med smør og brunost heller..

* Hvis ikke du har skummet kulturmelk kan du ta vanlig lettmelk i en mugge og tilsette 2 ss (30 ml) sitronsaft. La det stå i fem minutter, og melken er klar til bruk.
Leste dette som et tips i Nigella sin nyeste kokebok og syntes dette var perfekt. Jeg pleier nemlig ikke å ha syrnet melk i kjøleskapet.




1 kommentar: