onsdag 29. juni 2011

Forrett


Scampi i butterdeig
En nydelig liten forrett

Noen ganger synes jeg det er veldig gøy å servere to eller tre retter til middag. En regnfull lørdag i mai syklet min kjære Kristiansand-Hovden sammen med Arendals expresslag. Jeg var hjemme og hadde god tid til å både planlegge, handle og lage mat denne dagen. Gleden ble stor da han kom hjem og hørte menyen for kvelden. 

Sliten og trøtt etter mange timer på sykkelen smakte det godt med scampi i butterdeig, biff med spansk vri (tidligere blogginnlegg) og mandelepler til dessert (legger ut oppskrift senere).

Jeg søkte litt etter oppskrifter på forrett med scampi på nett og kom over en spennende på bloggen til ”mammas kokebok”. Tok utgangspunkt i denne og laget min egen vri. Det smakte kjempe godt og lettvint var det også J


Til to porsjoner trenger du:

1 butterdeigplate
8 scampi
litt søt chilisaus
1 charlottløk
0,5 chili
1 fedd hvitløk
en liten bit squash
en liten bit paprika
salt
nykvernet pepper
god olivenolje
parmesan, eller annen ost du synes er god
1 cherrytomat

Slik gjør du:

La butterdeigen tine på kjøkkenbenken i ca 20 min.
Skrell scampien og legg den i en pose med chilisaus.
Sett ovnen på 200 grader, helst varmluft.
Finhakk chili, hvitløk og charlottløk.
Skjær paprika og squash i små biter.
Del butterdeigen i to. Skjær en firkant i hver del, slik at det blir en slags ramme i deigen. Skjær bare halveis ned. Det er inne i denne firkanten du skal legge fyllet, slik at det rundt hever seg opp mens du steker det.
Fres løk, hvitløk, chili, paprika og squash raskt i litt olje. Legg de over på butterdeigen.
Stek scampiene slik at de skifter farge. Legg de over grønnsakene.
Ringle over litt olje. Strø på salt pepper og parmesan.
Helt til slutt delte jeg en cherrytomat og la som pynt på toppen.
Sett i ovnen og stek i ca 20 min, til osten har smeltet og deigen har blitt gylden.
Server med en liten klatt kesam.

En nydelig liten forrett med en herlig blanding av smaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar