fredag 27. april 2012

Bakst

Grove hamburgerbrød
De beste!

Av denne oppskriften kan du få 6 store hamburgerbrød. Saftige, myke og helt perfekte! De beste jeg noen gang har laget. Kjempe enkelt er det også, spesielt hvis du har en eltemaskin selvfølgelig. Jeg smelte disse sammen på torsdag og har nå tre i fryseren til senere bruk :)



Du trenger:

ca 4 dl sammat hvete, fin
ca 4 dl grovt hvetemel
2 dl vann
1,5 dl melk
25g gjær
2 ss olivenolje
1 ts salt

1 egg til pensling
sesamfrø

Slik gjør du:

Varm melken og vannet til 37 grader. Smuldre gjæren i og rør ut. Bland alle de tørre ingrediensene i en bakebolle og ha i melkeblandingen. Tilsett olje og kjør til en fin deig. Mulig du må tilsette litt ekstra mel (Hvis du knar for hånd, bør du kna minst fem min). Dekk bollen med plast, og la heve i ca 30 min.

Kjevle deigen til den er ca 2 cm tjukk. Trykk ut eller skjær ut runde brød i den størrelsen du vil ha. Jeg fikk 6 store med en diameter på ca 12 cm.

Sett på et bakepairkledd brett og la heve under håndkle i ca 20-30 min.
Pensle med egg og strø sesamfrø over.

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-15 min. Varierer veldig fra ovn til ovn. Jeg liker de best ganske lyse, så hos meg ble det  10 min.

Avkjøl på rist og server med valgfri hjemmelaget burger =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar