fredag 6. april 2012

Bakst

Grov Focaccia
Like enkelt som fra pose!

Du trenger:
50 g gjær
6 dl lettmelk
1,5 ts salt
1/2 dl olivenolje + ekstra til toppen
4 dl durumhvetemel
5 dl grovt hvetemel
4-5 dl sammalt hvete fin
1/2 ss maldonsalt (flak)
tørket rosmarin


Slik gjør du:

Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren. Tilsett oljen.
Bland mel og salt i en bakebolle. Spar litt mel, så du ser om du trenger alt.
Arbeid det godt sammen i en kjøkkenmaskin. ca fem min, for hånd noe lenger.
La den heve under plast i minst 40 min.

Smør en langpanne med olivenolje. Trykk deigen ut i langpannen og la heve under et klede i nye 40 min.
Skru ovnen på 200 grader.
Trykk hull med fingrene over hele brødet og la heve i nye fem min.
Pensle med olje og strø salt og rosmarin på. Kan også bruke annet urtekrydder. Jeg hadde både rosmarin og timian denne gangen.

Stek brødet på andre rille nedenfra i 20-25 minutter.

Skjær opp i passende stykker og server nybakt.

Er også fin og fryse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar