torsdag 6. september 2012

Doughnuts
Sunnere OG bedre enn vanlige doughnuts

Da jeg var mindre og var med mamma og pappa til kypros, la jeg min elsk på doughnuts med sukker på, så da jeg kom over denne oppskriften på matpaabordet.com, var jeg ikke sen om å prøve. Det angrer jeg ikke på!






Du trenger:

2ss smør
0.5l melk
2 egg
700g mel
1ts salt
1 ts vaniljesukker
120g sukker
2.5 ts tørrgjær

Slik gjør du:
Smelt smøret. Ta kjelen av varmen og tilsett melken og eggene. Ha alt det tørre i en bolle og tilsett melkeblandingen. Elt deigen godt, gjerne i en kjøkkenmaskin. Deigen kan godt være litt klissete.
Dekk bollen med plast og la den heve i en til to timer. 

Ha deigen ut på et godt melet bord. Rull den til en pølse og del den i ca 13 deler. Trill boller og trykk de litt flate. Lage hull med fingrene. Lag hullene litt store, slik at de ikke forsvinner når de hever seg mer. Dekk til og la heve i 30-40 min. Sett ovnen på 200 grader.

Stekes på midterste rille i 8-10 min. 

Ha en skål med melk og en med sukker klart. Mens de er varme, dypper du dem i melken, så i sukkeret.
Perfekt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar