torsdag 20. september 2012

Snickerskake
Salt, søt og bare helt fantastisk!

Denne kaken har jeg hatt lyst til å prøve lenge og nå fikk jeg endelig muligheten. Lagde den for bursdagen til niesen min. Siden hun har cøliaki ble den også glutenfri:) Kjempe enkel å lage og veldig veldig god!



Til en liten langpanne trenger du:

Bunnen
6 eggehvitter                                                  
4 dl sukker
1 pakke ritzkjeks (dvs 200 g, men jeg brukte 175 g glutenfrie)
350 g peanøtter
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver

Sjokoladeglasur
6 eggeplommer
100 g smør
100 g melis
100 g firkløver/melkesjokolade
100 g kokesjokolade
(Du kan også bruke bare en av delene, men 200 g sjokolade tilsammen)

Slik gjør du:
Legg kjeksen i en frysepose og rull over med en kjevle slik at det blir knust. Det skal ikke bli til støv, men småbiter. Gjør det samme med peanøttene.
Pisk eggehvitter og sukker stivt, til en marengs. Vend inn knust kjeks, peanøtter, vaniljesukker og bakepulver.
Ha bakepapir i en liten langpanne og hell røren i. 
Stekes på 180 grader i 25 - 30 min. Nederste rille.

Smelt smør og sjokolade i en liten kjele.
Pisk eggeplommene og melis til eggedosis. Vend sjokoladeblandingen i, men pass på at den ikke er for varm.  La den stå på benken eller sett den i kjøleskapet, slik at den tykner litt.
Smør sjokoladen på kaken og dryss gjerne noen knuste peanøtter på. La kaken bli helt avkjølt.

Skjær opp i stykker og server :)               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar