lørdag 29. september 2012

Sjokoladebløtekake
Mmmmmm...

En bryllupsmiddag krever også en god dessert. Det ble en sjokoladebløtekake helt glutenfri og faktisk sukkerfri (hvis man ikke regner med syltetøyet da.. ;) ).
God var den hvertfall, og veldig enkel og grei å lage. Den kommer garantert til å bli lagd i dette huset igjen hvertfall. Ettersom jeg slumper litt når jeg lager, så har jeg prøvd å gjengi hva jeg brukte her, men du må nok smake deg litt frem.



Til en kake (ca 6 porsjoner) trenger du
2 dl mandelmel
2 ss kakaopulver
knivsodd salt
1/2 ts bakepulver
3 egg
6 ss agavesirup
1 måleskje med steviapulver

3 dl kremfløte
1/2-1 måleskje steviosa
ca 1 ss agavesirup
vaniljepulver etter smak

1 banan
lett bringebærsyltetøy
bringebær
50 g sjokolade 70%
eventuelt kokos til pynt

Slik gjør du:
Bland mel, kakao, salt og bakepulver i en bolle. Rør sammen egg og agavesirup og ha i melblandingen. Ha i steviosa og smak om den er søt nok. Jeg hadde litt cottage cheese jeg trengte å få brukt opp så hadde dette i også, men det er ikke nødvendig.
Hell røren ut i to like store deler på et bakepapirkledd stekebrett. De skal flyte litt utover, men prøv å få de så runde som mulig.
Stek på midterste rille, 175 grader i ca 15-20 min.
Avkjøl bunnene helt.

Pisk fløte med agavesirup, vaniljepulver og steviosa til luftig krem.

Legg først en kakebunn på et fat. smør på halvparten av kremen. Deretter et lag med syltetøy og så skivede bananer. Legg den andre kakebunnen på. Smør på resten av kremen. Legg på masse friske bringebær. Smel sjokoladen i vannbad og hell over. Strø med kokos hvis du vil.
Settes i kjøleskap til servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar