lørdag 8. september 2012

Grovere calzone
Med ricotta og mozzarella

Dette er den desidert beste calzonen jeg har laget! Denne kommer det til å bli flere av framover ja :)
Melblandingen bare slumper jeg litt på, så her er det bare å ta det du har. Jeg lagde en tomatsaus for å ha ved siden av og på toppen, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. Var veldig godt helt plain også, blir hvertfall veldig barnevennlig uten.. Prøv deg fram. Her funker det både med en ferdig saus, hjemmelaget eller ingenting.



Til 4 calzoner trenger du:

Pizzadeig:
ca 7 dl mel (3 dl sammalt fin, 2 dl durumhvete, 2 dl grovt hvetemel)
1/5 ts salt
2 ss olje
25 g gjær
3 dl lunkent vann

Deigen setter du først. Ha alt det tørre i en bolle. Ha olje i vannet og smuldre oppi gjær. Eltes godt sammen med det tørre. Dekk med plast, og sett til heving så lenge du har tid til.

Hvis du bruker pizza sten, setter du den inn på en rist nederst i ovnen. Sett på høyeste grader. Hos meg er det 275 grader. Pizzasteinen må varmes opp sammen med ovnen.

Fyll:
Halv boks ricotta
ca 250 g fersk mozzarella
ca 250 g strimlet skinke
1 egg

Riv mozzarellaen og bland med ricotta, skinken og egget.

Når deigen har hevet ferdig, deler du den i fire deler. Trill de til runde boller og kjevle de ut, ca 20-25 cm i diameter. Legg de på bakepapis så de ikke setter seg fast i benken. Bre utover fyllet på den ene halvdelen og brett over den andre delen. Klem sammen med en gaffel og pensle med egg.
Hvis du bruker pizzasten, løsner du forsiktig calzonen fra papiret og legger den rett på stenen. Jeg fikk plass til to av gangen. Skru temperaturen ned til 250.
Stekes i ca 7 min, til den er gylden.
Hvis du bruker vanlig stekebrett, er det bare å sette den inn med bakepapir under.

Hvis du vil heller du over noen skjeer med pizzasaus og masse revet parmesan :)



Pizzasaus:
1 løk
2 fedd hvitløk
1 boks hakkede tomater
1 buljongterning
1-2 dl vann eller rødvin
1-2 ss tomatpure
salt/pepper
Frisk basilikum

Slik gjør du:
Hakk løk og hvitløk. Stek på middels varme i olje i noen minutter. Ha i tomater, buljong, vann/vin og tomatpure. La småkoke i 20-30 min. Ha i nykvernet salt og pepper, og noen blader frisk basilikum hvis du har. Kjør med stavmikser (valgfritt).
Jeg tok i litt cottage cheese også, men det er absolutt ikke nødvendig. Hold varm til servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar